PROFESIONÁLNÍ AUTOŘI

Náš tým tvoří vysokoškolsky vzdělaní autoři s dlouholetými zkušenostmi s tvorbou odborných textů.

DODRŽOVÁNÍ TERMÍNŮ

Podklady předáváme vždy v dohodnutých termínech. Nabízíme také možnost expresního vypracování podkladů.

100% ORIGINALITA

Všechny doklady jsou vypracovány jako originál na základě požadavků klienta. Nehrozí žádné plagiáty.

CENOVÁ NABÍDKA DO 24 HODIN

Okamžitě vám přidělíme vhodného autora, který do 24 hod. posoudí vaše individuální požadavky a pošle cenovou nabídku.

Jak na dotazníkový průzkum, aby obstál ve zkoušce relevance?

Dotazníkový průzkum je nejčastější volbou metody výzkumu studentů, kteří píší nejen bakalarku, diplomku, dizertačku, ale například i rigorózku nebo referát.

 

Dotazník představuje písemnou formu strukturovaného rozhovoru. Skládá se z hlavičky, kde se autor představí, osloví respondentů a seznámí je, na jaké účely budou informace z dotazníkového průzkumu použity. Potom následuje hlavní část, kde respondenti najdou otázky a odpovědi. A na konci každého dotazníku by mělo figurovat poděkování autora za čas a ochotu respondentů.

 

Plusy a mínusy dotazníkového průzkumu

 

PLUSY

+ časová a nákladová efektivnost

+ umožní oslovit velké množství respondentů v poměrně krátkém časovém horizontu

+ anonymita respondentů

+ respondenti mají čas na rozmyšlenou odpovědí

+ snadné vyhodnocení získaných údajů-získání pouze přesně specifikovaných údajů

 

MÍNUSY

-respondenti mohou poskytnout nekompletní, nepravdivé nebo i žádné odpovědi

-při uzavřeném type dotazů nemůže respondent vyjádřit svůj subjektivní názor

-chybí možnost kontroly zda dotazník opravdu vyplnili jen oslovení respondenti 

 

Kde začít? 

 

Než začnete se sestavováním samotného dotazníku, měli byste se zamyslet, co vlastně chcete prostřednictvím dotazníkového průzkumu zkoumat. Stanovte si hypotézy, které budou úzce souviset s cílem a celou teoretickou částí vaší závěrečné práce (bakalarky, diplomky, dizertačky, atď.). Tyto hypotézy budou pro vás klíčové a budete se o ně opírat v dotazníkovém průzkumu.  

 

Následně si určitě si cílovou skupinu respondentů, formu dotazníku a typ otázek. Berte v úvahu, že vaši respondenti se určitě nebudou chtít zabývat dotazníkem, který bude enormně rozsáhlý. Otázek by proto nemělo být příliš mnoho, jinak vám hrozí, že respondenti si váš dotazník projdou povrchně a zaškrtnout první odpověď, na kterou jim padne zrak. 

 

Při skladbě otázek berte v úvahu nejen stanovené hypotézy, ale také specifické vlastnosti vašich respondentů (věk, pohlaví, sociální zázemí, vzdělání a jiné). Otázky byste měli sestavovat podle tzv. trychtýř, tj - dotazník začíná obecnou otázkou, následující otázky se postupně zužují, konkretizují a směřují k jednomu námětu.

 

Pamatujte na to, že způsob kladení otázek navozuje odpovědi 

 

Otázky v dotazníku mohou mít různou formu. Nejčastěji se v dotaznících vyskytuje kombinace otevřených, uzavřených a polouzavřených otázek. 

 

Otevřený typ dotazů

 

Respondent se sám rozhoduje, co do své odpovědi napíše. Otevřené otázky umožňují hlouběji pronikat k sledovaným jevem a lépe odhalují skutečné názory a postoje respondentů. Zpracování takového typu otázek je pracnější, avšak získané informace jsou hodnotnější.

 

Uzavřený typ dotazů

 

Nabízejí respondentovi volbu mezi dvěma nebo více alternativami. Respondentovi jsou předkládány hotové odpovědi bez možnosti vyjádření subjektivních názorů. 

 

Polouzavřené typ dotazů

 

Tento typ otázek umožňuje respondentovi doplnit nebo objasnit zvolenou odpověď.

 


Reliabilita a relevantnost dotazníku

 

Reliabilita dotazníku závisí na vnitřní konzistence dotazníku. Reliabilita dotazníkového průzkumu je vyšší, když dotazník obsahuje řadu otázek, které se ptají na stejnou Několik odpovědi totiž "zpevňují" daný okruh odpovědí. Čím větší okruh respondentů a trefněji otázky, tím vyšší bude i relevanci dotazníkového výzkumu. Požadovaná minimální návratnost dotazníků je alespoň 75%.