Mnoho studentů má již od prvního semestru na vysoké škole paniku z blížících se státnic a zejména z bakalářské práce, kterou je třeba napsat v třetím ročníku. Bohužel často je tento strach opodstatněný jelikož mnozí vedoucí prací očekávají, že student sám ví, jak takovou práci napsat. Výhodu mají bezpochyby studenti, kteří studovali na gymnáziu, jelikož na tomto typu škol se často píší různé seminární práce, které rozsahem i strukturou připomínají závěrečné práce na vysoké škole. Horší jsou na tom studenti obchodním akademií, průmysloviek, či jiných odborných škol.
Mnoho studentů má již od prvního semestru na vysoké škole paniku z blížících se státnic a zejména z bakalářské práce, kterou je třeba napsat v třetím ročníku. Bohužel často je tento strach opodstatněný jelikož mnozí vedoucí prací očekávají, že student sám ví, jak takovou práci napsat. Výhodu mají bezpochyby studenti, kteří studovali na gymnáziu, jelikož na tomto typu škol se často píší různé seminární práce, které rozsahem i strukturou připomínají závěrečné práce na vysoké škole. Horší jsou na tom studenti obchodním akademií, průmysloviek, či jiných odborných škol.
Pokud si chcete vzpomínky na bakalářskou práci co nejvíce zpříjemnit, v první řadě si "ukořistěte" dobrou téma a školitele. Výběr tématu probíhá na většině vysokých škol formou přihlašování se na témata v rámci interního informačního systému. Obvykle se určí termín, od kterého se dá přihlásit na vypsané téma a od minuty, kdy se "lov" spustí (obvykle od půlnoci) se všechny sympatické témata "rozhází" rychlostí světla. Není výjimkou, že v takových chvílích padne systém a studenti, kteří doma dokola stlačují Refresh jsou na pokraji srdečního kolapsu. Takovým kritických chvílím je nejlepší předejít a ti šikovnější to i dělají. Už v zimním semestru druhého ročníku byste si měli promyslet, jaká téma by vám sedla a jaký školitel by vám ji usnadnil. Už v této době je totiž možné dohodnout se s vyučujícím na vedení vaší bakalářské práce. Je třeba prokázat vedoucímu skutečný zájem o téma a chodit pravidelně na jeho přednášky a dobrou téma máte ve vačku :-).
Když už máte svou vysněnou téma zapsanou v systému, pomalu shromažďujte literaturu. Většina školitelů očekává vaši proaktivitu při tvorbě práce a první verzi teoretické části by rádi viděli už koncem října. Je tedy nejvhodnější začít s prací již v létě a na výlet na koupaliště si kromě plavek a ručníku vzít i nějaké ty knihy. Stojí to za to, protože čím dříve začnete, tím dříve skončíte. Není vůbec neobvyklé, že studenti, kteří začnou školitelů "otravovat" od začátku semestru mají koncem kalendářního roku s prací klid. Naopak studenti, kteří se školiteli ukážou poprvé až v březnu jsou adepti na reparát. Není to samozřejmě pravidlem, ale někteří vedoucí prací vědí dát takovéto zpoždění ošklivě pocítit.
Pokud má vaše práce obsah schválen školitelem, přicházejí na řadu korektury, stylistické úpravy, tvorba Úvodu, Závěru, Obsahu, Seznamu použité literatury a jiných povinných součástí závěrečné práce. Většina vysokých škol má vypracované interní směrnice, které určují, co přesně má závěrečná práce studenta jejich školy obsahovat. Je nutné držet se těchto pokynů, jelikož na internetu je množství zaručených struktur, které však mohou být ve v případě vaší školy neuspokojivé.
Když je práce hotová, zbývá už ji jen obhájit :-). Někomu se může zdát popsaný postup lehký, ale ne každý má to štěstí, že má dobrého školitele a srozumitelnou téma, na kterou existuje dostatek dostupné literatury. Kdyby něco .. jste zde stále MY :-)