Školní rok 2019/2020 se pro české studenty netradičním způsobem změnil, když byl v naší zemi vyhlášen nouzový stav z důvodu nemoci Covid – 19, která zasáhla nejen naše území, ale postupně celý svět. Od 12. března se prezenční studium na školách všech stupňů změnilo na distanční; žáci a studenti byli nuceni zvládat učivo doma sami či s pomocí rodičů a každá škola si zvolila způsob elektronické výuky a konzultací.
Ministerstvo školství připravilo náhradní plán zkoušek, a to jak přijímacích, tak i závěrečných a maturitních. Bylo jasné, že zkoušky tak, jak je uvedeno ve školském zákoně, tentokrát neproběhnou. Vše se mělo odvíjet ode dne, k němuž budou školy opět otevřeny, anebo budou zrušena krizová restrikční opatření.
Maturitní zkoušky měly tedy letos proběhnout ve zjednodušené podobě, písemná část z českého a cizího jazyka bude vypuštěna. MZ se bude skládat ze dvou částí:
- společné (státní), v níž jsou povinné 2 zkoušky, a to z ČJ a literatury a podle výběru žáku buď z matematiky, anebo cizího jazyka
- profilové (školní) – 2 až 3 povinné zkoušky stanoví ředitel školy podle rámcového a školního vzdělávacího programu
Tedy pokud epidemiologická situace dovolí, aby se zkoušky vůbec mohly uskutečnit. Pokud by to nebylo možné, bylo by maturitní vysvědčení studentům vystaveno podle posledních tří vysvědčení.
Pro závěrečné zkoušky u učebních oborů byla ministerstvem stanovena obdobná pravidla jako u středních škol.
A jak to všechno dopadlo?
Z výsledků, které na svém webu zveřejnil dne 22. 6. 2020 Cermat, je patrné, že v didaktických testech neobstálo téměř 18 % studentů. Z matematiky jich propadlo 17,5 %, z angličtiny 4,9 %. A to je třeba zdůraznit, že při domácí přípravě na maturitní zkoušky mohli žáci využít webové stránky Cermat.cz a didaktické testy si vyzkoušet a připravit si pracovní listy k ústním zkouškám.
Kdo ve zkouškách neobstál, bude moci své závěrečné práce uskutečnit v náhradním podzimním termínu.